Spring naar inhoud

Dewi (21) volgt de opleiding Communication & Media Design

Dewi (21 jaar) is doof geboren en heeft het syndroom van Duane. Zij volgt de opleiding Communication and Media Design (CMD) aan Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch. In een interview met Ekrem Koç, vrijwilliger marketing en communicatie, vertelt zij over zichzelf, haar motivatie om de opleiding te volgen en hoe zij de toekomst ziet.

Dewi, wil je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Dewi en ik ben 21 jaar. In 2016 heb ik meegedaan aan het TV-programma 'Je zal het maar hebben' (JZHMH). Ook ben ik bekend van de campagne 'Ik & Kentalis'. Mijn naamgebaar*: hetzelfde als het gebaar voor 'verbaasd', maar dan 1 hand. Het gebaar verwijst naar mijn lange wimpers.

Ik ben doof geboren en heb het syndroom van Duane, een oogafwijking waardoor je oogspieren niet goed kunnen samenwerken tijdens het richting kijken (naar links/rechts/boven/onder). Daardoor kijk ik soms scheel en dubbel. Ik heb Duane aan beide ogen. In combinatie met doofheid is het erg zeldzaam, ik ken bijna niemand die dezelfde beperking heeft als ik. Ik val buiten de groep 'typische doofblinden': kleine letters kan ik uitstekend lezen en in het donker kan ik goed zien. Ook kan ik goed scherp zien. Bovendien kan ik autorijden en fysiek werk doen. Daarom valt het syndroom van Duane buiten de officiële diagnose ‘doofblind’. Toen ik deze diagnose kreeg belandde ik in een identiteitscrisis. Ik laat me dan ook niet 'misleiden' door deze term.

Welke opleiding volg je?
Vanaf dit schooljaar volg ik de HBO-opleiding 'Communication & Media Design. Deze opleiding duurt vier jaar. Afgelopen juli heb ik mijn diploma behaald bij mijn vorige opleiding: Mediavormgeving MBO4.

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
Voordat ik de opleiding CMD koos, wilde ik dolgraag een illustratieopleiding volgen op de kunstacademie. Illustrator worden was mijn grootste droom. Ik heb drie keer een intakegesprek gehad bij verschillende kunstacademies. Tevergeefs werd ik afgewezen omdat de inhoud/sfeer van mijn portfolio niet sterk genoeg was. Op een forum las ik de term “CMD”. Deze opleiding raakte mij, ik was geïnteresseerd en ging het gauw uitzoeken. Het bleek een goede studiekeuze voor mij. Daarom werd mijn keuze: het nog verder met andere kunstacademies proberen of de opleiding CMD gaan volgen. Iedereen ondersteunde mijn keuze, behalve één docent. Hij zei dat CMD niks was voor mij en vond dat een illustratieopleiding beter bij mij paste. Ik besloot om toch verder te gaan met mijn eigen keuze. Begin mei 2019 heb ik een intakegesprek bij Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch gehad en ben ik na 2 dagen aangenomen!

De opleiding past goed bij mij, ik vind het echt erg leuk! De docenten zijn aardig en er is een goede sfeer, en daar voel ik me bij thuis! Ik zou niet willen switchen naar een andere opleiding.

Dewi tekent een portret van een Chileense man (Berlijn, juli 2019)
Dewi tekent een portret van een Chileense man (Berlijn, juli 2019)

 

Dewi met de Chileense man, ze hebben elkaars portret getekend
Dewi met de Chileense man, ze hebben elkaars portret getekend


Als je je diploma hebt gehaald, wil je dan nog een opleiding volgen of ga je een baan zoeken?

Na het behalen van mijn diploma wil ik dolgraag als zelfstandige een bedrijf oprichten, zodat ik mijn creativiteit kan ontwikkelen. Ook kan ik dan mijn technische/grafische vaardigheid goed combineren met mijn tekentalent. Als ik voor een baas ga werken moet je hele dag vormgeven achter een beeldscherm.  Daardoor remt je creativiteit af, en creatieve vrijheid vind ik zeer belangrijk.

Hoe communiceer je met leerlingen en docenten?
Ik heb meestal een tolk die gesproken taal vertaalt naar Nederlandse Gebarentaal (NGT) of Nederlands met Gebaren (NmG). Als er geen tolk beschikbaar is, maak ik gebruik van een app (Ava) om de lessen te kunnen volgen. Bij een gesprek met 1 persoon gebruik ik een schrift of een laptop.

Zijn de studieboeken aangepast?
Nee, ik kan de boeken gewoon lezen. Maar als de letters of de regelstand te klein zijn, maak ik gebruik van een e-book. Daarmee kan ik bijvoorbeeld zelf bepalen hoe groot ik de letters maak en in welke lettertype.

Is het schoolgebouw goed toegankelijk?
Ik ben daarmee erg tevreden en heb geen aanpassingen voor mijn ogen nodig.

*Dove mensen gebruiken een 'naamgebaar': dit is een gebaar voor de naam van iemand. Het heeft vaak te maken met wie je bent als peroon of verwijst rechtstreeks naar je achternaam.

Accessibility